فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تاثیرات منفی فریاد زدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ نسبت‌به مدت مشابه پارسال عرضه دارو از هرنوع در عطاری‌ها پیگیرد قانونی دارد پیش‌بینی رگبار باران و کاهش دما در برخی استان‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) توصیه‌هایی جهت پیشگیری از گرمازدگی استفاده از طب ایرانی برای کاهش وزن بدون بازگشت افزایش یک‌میلیون‌تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان از فروردین ۱۴۰۳ + جزئیات غربالگری بیماری HIV در مراکز مشاوره رفتاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کوچک ویرانگر | ته سیگاری که ۱۵ هکتار از بستر رودخانه ارس را آتش زد

  • کد خبر: ۱۰۳۸۳۷
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کوچک ویرانگر | ته سیگاری که ۱۵ هکتار از بستر رودخانه ارس را آتش زد
در روز‌های گذشته یک ته سیگار ۱۵هکتار از بستر رودخانه ارس در استان آذربایجان شرقی را به آتش کشید، این درحالی است که حامیان محیط زیست بارها در رابطه با مضرات فیلتر سیگار هشدار داده‌اند.

سیدمحمدرضا هاشمی|شهرآرانیوز؛ احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به جنگل، دریا، کویر یا هرجای دیگری از طبیعت رفته باشید و با حجم زیادی از زباله، ته سیگار، قوطی‌های پلاستیکی و زباله‌های دیگر در طبیعت روبه رو شده باشید. این درحالی است که همیشه تابلو‌های هشدار در اطراف این مکان‌ها ما را از انجام رفتار‌های پرخطر بازمی دارند؛ «لطفا آتش روشن نکنید»، «لطفا سیگار نکشید»، «لطفا آشغال نریزید» و مواردی از این دست.

شاید باورتان نشود، اما در روز‌های گذشته یک ته سیگار ۱۵هکتار از بستر رودخانه ارس در استان آذربایجان شرقی را به آتش کشید. سیروس داوودی، مدیرکل منابع طبیعی، دراین باره گفت: عصر روز شنبه چهار گردشگر با روشن کردن آتش و انداختن ته سیگار باعث وقوع آتش سوزی در بستر رودخانه ارس در حاشیه روستای «قره قوچ بخش منجوان خداآفرین» شدند و در بازداشت به سر می‌برند.

براساس آمارها، سالانه حدود ۸ میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می‌شود، این یعنی ۸ میلیارد تهدید. فیلتر سیگار زباله به ظاهر کوچکی است که تهدیدی بزرگ برای کره زمین و محیط زیست است. در فیلتر سیگار تا ۴هزار ماده خطرناک ازجمله فلزات سنگین وجود دارد که تجزیه آن در طبیعت بین یک تا ۳۶ماه طول می‌کشد.

۹۰درصد فیلتر سیگار‌های تولیدی در جهان به سختی تجزیه می‌شوند. این فیلتر‌ها به علت مواد شیمیایی و خطرناک درونشان، علاوه بر تهدید محیط زیست، سلامت انسان، گیاهان و دیگر جانداران را به خطر می‌اندازند. تجزیه و تخریب این فیلتر‌ها در شرایط بی هوازی بین یک تا دو ماه، در خاک بین شش تا ۹ماه و در آب‌های شیرین ۳۶ماه طول می‌کشد.

بنابراین، یکی از معضلات زیست محیطی ناشی از استعمال دخانیات ازجمله سیگار، صرف نظر از ضرر‌های آن بر سلامت انسان ها، دفع ته سیگار‌ها (فیلتر سیگار) در محیط زیست است که آلودگی خاک و اثرات منفی در رشد گیاهان، جانداران و پرندگان را به دنبال دارد.

فیلتر سیگار مواد شیمیایی متعدد و خطرناکی دارد که باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود. از همه این‌ها بدتر اینکه کاغذ دور فیلتر سیگار از بهترین جنس کاغذ یعنی «ورق‌های شیت» است که برای تولید آن درختان زیادی قطع می‌شوند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد ما چاره‌ای به جز فرهنگ سازی در زمینه زندگی سالم و تلاش برای حفظ و مراقبت از محیط زیست نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->